αντί προλόγου..

αντί προλόγου..

'Eχουμε την τύχη να ζούμε σε μια πόλη ευνοημένη από τη φύση και την ιστορία. Tα δυνατά της σημεία είναι πολλά και λίγο-πολύ γνωστά. Yπάρχουν όμως κι εκείνα- και δεν είναι λίγα - που τα βλέπουμε γύρω μας καθημερινά και μας πληγώνουν , ταλαιπωρούν την αισθητική μας.
Στο μπλογκ αυτό θα διαβάζετε σκέψεις, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις που έρχονται αυθόρμητα στο νου περιδιαβαίνοντας τους δρόμους της μοναδικής αυτής πόλης που μπορεί να γίνει ακόμη πιο όμορφη και συναρπαστική...


Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2011

CURITIBA No2...σα να λέμε Γιάννενα



 Πώς τα κατάφεραν οι Βραζιλιάνοι; Τι κάνουν αυτοί που δεν κάνουμε εμείς; Το αυτονόητο επιστημονικά αποκαλείται συνολικός σχεδιασμός. Oι αποφάσεις που λαμβάνονται σε έναν τομέα όχι μόνο δεν αντιβαίνουν στην ομαλή λειτουργία κάποιου άλλου, αλλά δημιουργούν και συνέργειες τέτοιες που πολλαπλασιάζουν τα θετικά αποτελέσματα και καθιστούν αποδοτικότερη τη χρήση τών –έτσι κι αλλιώς πεπερασμένων– διαθέσιμων πόρων. 



 Ο δήμος καθορίζει όχι μόνο τις χρήσεις γης, αλλά και τους όρους δόμησης εντός των ορίων του, καθώς και όλες τις βασικές πολεοδομικές λειτουργίες, ενώ είναι υπεύθυνος και για το σύστημα συγκοινωνιών. 


Tο σύστημα των συγκοινωνιών στην Curitiba είναι οικονομικά βιώσιμο και χρηματοδοτείται από τα εισιτήρια, η τιμολόγηση των οποίων είναι έτσι διαρθρωμένη, ώστε έμμεσα να επιδοτούνται οι επιβάτες των φτωχότερων συνοικιών από αυτούς που ανήκουν στη μεσαία τάξη. Ο δήμος είναι υπεύθυνος για την υποδομή του συστήματος (εξπρές λεωφορειόδρομοι κατά μήκος των βασικών αξόνων, στάσεις, σταθμοί λεωφορείων, σύστημα τιμολόγησης). Για την καλύτερη λειτουργία του συστήματος χρησιμοποιούνται οι υπηρεσίες 10 ιδιωτικών εταιρειών συγκοινωνιών, η άδεια των οποίων μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανακληθεί. 




 Θα φανταζόταν κανείς ότι η επιτυχία του συστήματος είναι αναμενόμενη σε μια πόλη της Βραζιλίας όπου οι κάτοικοι μάλλον δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν αυτοκίνητο. Κι όμως! Η Curitiba έχει το υψηλότερο ποσοστό αυτοκινήτων ανά κάτοικο στη Βραζιλία μετά την πρωτεύουσα Μπραζίλια, αλλά και τον χαμηλότερο βαθμό χρήσης τους!

Προγράμματα ανακύκλωσης συνδυάζονται με κοινωνικά προγράμματα. Για παράδειγμα, κάθε παιδί του δημοτικού σχολείου στην Curitiba μπορεί να αποκτήσει δωρεάν μία δεκάτομη έκδοση με την ιστορία της πόλης και άλλες πληροφορίες, που χρησιμοποιείται ως σχολικό εγχειρίδιο, σε αντάλλαγμα για τα υλικά ανακύκλωσης που θα πάει στους σταθμούς διαλογής. Στα κέντρα διαχωρισμού ανακυκλώσιμων δε, αντί να αγοραστεί πανάκριβος μηχανολογικός εξοπλισμός, δουλεύουν πρώην τοξικομανείς, άστεγοι, νέοι μετανάστες. Ο όγκος των απορριμμάτων έχει μειωθεί σημαντικά μέσω της εκτεταμένης εκστρατείας ανακύκλωσης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου